لذتِ معنوی در چیست؟

لذتِ معنوی در چیست؟

برای اینکه لذتِ معنوی ببریم، باید چه‌کار کنیم؟دو اقدام اساسی برای لذت‌بردنِ معنوی
حجت الاسلام پناهیان
لذتِ معنوی در چیست؟ یک نمونه‌اش لذتِ گوش‌کردن به تلاوت قرآن است؛ همچنین لذتِ علم و حکمت، لذتِ مطالعۀ زندگی شهدا، لذت مطالعۀ احادیث، لذت خواندنِ تاریخ! (مخصوصاً آنچه مربوط به زندگی رسول‌خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) است)
برخی دیگر از لذت‌های معنوی موجود در عالم، اینهاست: لذت معنوی در اثر ذکر خدا و اهل‌بیت(ع)، لذت زیارت(که خودش یک جلوۀ ذکر است)، لذت قُرب (تقرب به خدا)، لذتِ کارهای خوب و ایثارگرانه، لذت انجام طاعت و ترکِ گناه.
در روایت هست: کسی که از نگاه حرام، چشم‌پوشی کند، خدا یک لذتِ معنوی به او می‌چشاند که حلاوتش را در قلبش حس می‌کند (جامع‌الاخبار/145) و هرکسی از یک حرام صرف نظر کند، خدا به او توفیق می‌دهد، عبادتی بکند که لذت ببرد (امالی‌طوسی/182) و قطعاً این لذت خیلی بیشتر از آن لذت حرام است.
اساساً دو اقدام عمده و کلیدی برای لذت‌بردنِ معنوی وجود دارد: یکی «ترک لذت‌های کمتر» و دیگری «تحمل برخی از تلخی‌ها». مراقب باشید؛ اگر سراغ لذت‌های دیگر بروید، شاید از لذت‌های معنوی‌تان کم کنند! اگر صبرِ در طاعت و عبادت، به‌خرج دهید، کم‌کم می‌توانید لذت‌های معنوی را تجربه کنید.
یک اقدام مؤثر دیگر این است که «تواضع خودتان را به خدا، زیاد کنید» مثلاً سجده‌های خودتان را طولانی کنید(این یکی از آن فن‌های مخصوص است!) تمنای خودتان را از خدا، زیاد کنید؛ بدون اینکه اضطرار خاصی در زندگی‌تان داشته باشید، مضطرّانه ناله بزنید. عبد با مولا، چگونه باید صحبت کند؟ این را یاد بگیرید تا از مناجات با خدا، لذت ببرید.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.